miércoles, 8 de enero de 2014

La programació i temporalització del trimestre

Just començat el segon trimestre del curs 2013-2014,  us volia proposar de programar a grans trets i de forma senzilla la vostra àrea o assignatura per aquest trimestre.

Al meu entendre hem dedicat molts esforços, temps i paper en la nostra carrera docent a la programació i a la pràctica, aquests esforços no s'han vist reflectits en innovació, millora o canvis metodològics.

Quan estudiavem tots havíem fet florides i irreals unitats didàctiques. Moltes vegades, es presenten programacions anuals que queden en paper mullat i que no afecten gaire al dia a dia a l'aula i, com sempre, la programació la lidera els fantàstic, l'insubstituible, el magnífic i meravellós... LLIBRE DE TEXT.
La LOGSE va convertir el currículum i la programació en gairebé una religió i si no se quin objectiu no anava en la forma verbal adequada, no era correcte... ;)

La meva proposta per programar i temporalitzar els continguts del proper trimestre és molt més simple que tot això:

- Agafeu el llibre de text que tenen els vostres alumnes i un parell més del mateix nivell, matèria i temporalització.
- Escolliu 3 o 4 temes màxim.
- Afafeu un calendari i mireu quantes setmanes i sessions (traieu festes)  podeu dedicar a cada tema.
-Agafeu el llibre de text com a fil conductor de la vostra programació.
- Feu una primera selecció i espurgada  del més instructiu i innecesari. No patiu si heu de treure força continguts.
- Mireu quins tractaments podeu donar a cada tema: enfocat com a projecte de recerca, explicitant estratègies cognitives, incorporant les TIC, lectures i materials complementaris, competències bàsiques...
- Torneu-vos a mirar el calendari i prioritzeu.
- Penseu que s'ha d'atendre el cicle de la informació: rebre informació, tractament, creació i reflexió.
- Totes les sessions han d'incorporar expressió oral per part dels alumnes. Genereu debats, per exemple on aflorin els valors...
- Modeleu les estratègies i destreses noves.
- Dediqueu temps a la lectura autònoma i silenciosa.
-Deixeu espai per fomentar, valorar i treballar les aportacions dels alumnes.
- Una vegada teniu més o menys la bastida del que treballareu al trimestre, anticipeu-ho als alumnes, amb dates aproximades, continguts, activitats principals, avaluació...
- Sempre cal ser flexible però també realista pel que fa a la temporització.
- Poseu-vos en el lloc dels alumnes i expliciteu-ho tot al màxim. Explicitar la temporització també servirà de model als alumnes per a quan ells hagin d'organitzar-se projectes o tasques. Amb alumnes més grans programeu alguns aspectes conjuntament, impliqueu-los en la programació.
-Interactueu molt i incorporeu les seves vivències tant com es pugui.

Segurament em deixo coses. Ajudeu-me docents! N'hi ha molts que ho feu molt bé! Fem que entre tots llueixin les bones pràctiques i no esdevinguin aillades sinó que siguin autèntiques taques d'oli als centres i a tot el sistema educatiu.

"Un desig temporalitzat es converteix en un objectiu."


No hay comentarios:

Publicar un comentario