domingo, 20 de octubre de 2013

Educació líquida


Les TIC i les xarxes, les competències bàsiques, la lectura, l'escriptura, la llengua oral, la convivència, la interculturalitat, l'educació emocional, les famílies, l'administració, el treball cooperatiu, el plurilingüísme... tants i tants temes apassionants entorn les aules i l'educació d'aquesta nova "societat líquida" on tot està perdent solidesa per guanyar en flexibilitat.

En l'actualitat els contextos d'aprenentatge s'han incrementat amb nous espais molts d'ells virtuals, l'aprenentatge al llarg de la vida ja no és una frase feta per passar a ser una competència imprescindible, trajectòries personals d'aprenentatge sovint al marge de l'educació formal, el replantejament dels continguts continuat i poc definit... tot això i molt més ens porta, seguint a Bauman, a dir que estem davant d'una
Educació Líquida.
I més enllà de tècniques i canvis metodològics molt necessaris o imprescindibles, hi ha també la reflexió sobre les finalitats de l'educació. Bauman a "Los retos de la educación en la modernidad líquida" diu que ens hem de plantejar si construim una educació per a crear consumidors o ciutadans crítics que participin democràticament en la societat.

En aquest enllaç  trobareu el pdf del llibre de Zygmunt Bauman. En un altre "post" podem parlar de com passar-lo a e-pub o .mov i llegir-lo al vostre e-reader.

Engego aquest bloc doncs, per anar parlant de tots aquests temes que m'apassionen. De fet, ho faig en el meu dia a dia amb els docents dels centres que assessoro i d'ells i elles i amb ells i elles aprenem i anem fent camí en aquest món.

Com dic sovint:

"El que gosa ensenyar mai ha de deixar d'aprendre"